Supervisorencursus

12,5 uur Volwassenen Gevorderd Klassikaal 550

Over deze cursus

In toenemende mate wordt zowel in de vakliteratuur als in de praktijk belang gehecht aan de rol en taken van de supervisor. Het supervisor-schap wordt inmiddels door de American Psychological Association gezien als een apart beroep, met eigen taken, verantwoordelijkheden en kerncompetenties, waarbij ook specifieke ethische richtlijnen gelden. Supervisie vormt ook in de opleiding tot schematherapeut een essentieel onderdeel. Per 1 mei 2016 is het voor aanstaande supervisoren van het Register Schematherapie verplicht een tweedaagse supervisorencursus te volgen.

In deze tweedaagse cursus richten we ons op het versterken van jouw rol als supervisor, met aandacht voor zowel de inhoudelijke kant van schematherapie als het scheppen van een veilig en stimulerend leerklimaat. We verkennen de verschillende fasen binnen het supervisieproces en besteden aandacht aan het opstellen van een competentiegericht leerplan voor supervisanten. Daarbij leer je doelgericht gebruik te maken van de Schema Therapy Adherence and Competence Scale (STACS) om de ontwikkeling van de supervisant inzichtelijk te maken en te ondersteunen. Een goed leerklimaat vraagt om meer dan vakkennis alleen. Daarom komt ook het herkennen en constructief omgaan met weerstand aan bod, evenals het evalueren van het supervisieproces en het geven van eerlijke, soms ook kritische feedback. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer het leerproces stagneert of onvoldoende resultaat oplevert? En hoe ga je om met ethische dilemma’s die in supervisie kunnen ontstaan? We staan tenslotte ook stil bij veelvoorkomende valkuilen in supervisie, maar ook bij de behoeften die supervisanten kunnen hebben om optimaal te kunnen groeien in hun rol als schematherapeut.

Programma

Dag 1

  • Kennismaking
  • Inleiding competentiegericht opleiden/superviseren
  • Opstellen leerdoelen supervisie a.d.h.v. STCS met supervisant
  • Inleiding optimaliseren leerklimaat, feedback geven en evalueren
  • Omgaan met uitdagingen in de supervisor-supervisant relatie

 

Dag 2

  • Het gebruik van videomateriaal en rollenspel voor supervisie
  • Leersupervisie
  • Omgaan met blokkades in de supervisie
  • Ethische dilemma’s
  • Poortwachtersfunctie supervisor

Doelstellingen

Aan het eind van de cursus ben je op de hoogte van de kerncompetenties van het beroep supervisor en ben je in staat om competentiegericht supervisie in schematherapie te geven.

Meer specifiek ben je aan het eind van de cursus:

  • op de hoogte van de competenties van de supervisor (APA) en supervisor Schematherapie (STSV-RS ) in verschillende fasen van supervisie
  • in staat tot het opstellen van een competentiegericht leerplan met de supervisant a.d.h.v. de STCS en de YSQ
  • in staat tot het gebruik van de Schema Therapie Competentie Schaal (STCS) in supervisie
  • vaardig in het optimaliseren van het leerklimaat
  • in staat om te gaan met weerstand of schemamodi van supervisanten
  • vaardig in het evalueren van het supervisieproces
  • in staat om te gaan met ethische dilemma’s in supervisie
  • op de hoogte van valkuilen en behoeften in supervisie

Voor wie is deze cursus bestemd?

Schematherapeuten die volgens de reglementen van het Register Schematherapie voldoen aan de eisen om als supervisor ingeschreven te worden. Let op: men kan deze cursus pas volgen wanneer men minimaal 2 jaar als senior is ingeschreven in het Register Schematherapie.

Voor VGCt-supervisoren telt deelname mee in het kader van herregistratie, als nascholing op het gebied van superviseren en didactiek (verplicht per 01-07-2019: minimaal 10 punten per accreditatietermijn).

Deze cursus is tevens voor reeds geregistreerde supervisoren Schematherapie die zich willen bijscholen.

Accreditatie

De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):

  • ISST
  • De cursus is erkend door de Vereniging voor Schematherapie (VSt) als Supervisorencursus Schematherapie.
  • De cursus is voor 12 punten geaccrediteerd bij de FGzPt.
  • De cursus is voor 12 punten geaccrediteerd door de VGCt: voor de herregistratie ‘supervisor VGCt’ als didactische nascholingspunten op het gebied van doceer- en/of supervisievaardigheden.

Literatuur

American Psychological Association (2015). Guidelines for clinical supervision in health service psychology. American Psychologist, 7033-46. DOI:10.1037/a0038112.

Ellis, M.V. (2010). Bridging the science and practice of clinical supervision: Some discoveries, some misconceptions. The Clinical Supervisor, 29,95-116. DOI: 10.1080/07325221003741910.

Falender, C.A., Shafranske, E.P., & Ofek, A. (2014). Competent clinical supervision: Emerging effective practices. Counselling Psychology Quarterly, 27,393-408. DOI:10.1080/09515070.2014.934785.

Lockwood, G., & Perris, P. (2012). New look at core emotional needs. In M.F. van Vreeswijk, J. Broersen, & M. Nadort, The Wiley-Blackwell handbook of schema therapy. Theory, research, and practice (pp. 41-66). New York: Wiley. ISBN: 978-0-470-97561-9.

Waller, G., & Turner, H. (2016). Therapist drift redux: Why well-meaning clinicians fail to deliver evidence-based therapy, and how to get back on track. Behaviour Research and Therapy 77, 129-137. DOI: 10.1016/j.brat.2015.12.005

 

Uren studiebelasting

Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 4 uur.

Toetsing

Uiterlijk vier weken na de laatste cursusdag levert de cursist de onderstaande drie onderdelen van de eindtoets in. De docent zal de resultaten van de beoordeling van de toets binnen zes weken na aanlevering aan de cursist doorgeven.

 

Video-opnames:

twee videofragmenten van een supervisiesessie: een fragment van 5 minuten waar de cursist ontevreden over is en een fragment van 10 minuten waar de cursist tevreden over is. De docent bekijkt beide videofragmenten om de bijbehorende zelfreflectie van de cursist in de Supervisor-vragenlijst te beoordelen. Daarnaast beoordeelt de docent de Schematherapie- supervisorvaardigheden van de cursist aan de hand van het 10 minuten tevreden-videofragment. De docent maakt daarbij gebruik van STSV-RS en de leerdoelen van de cursist.

 

De Supervisor-vragenlijst

Deze vragenlijst omvat zelfonderzoek, leerplan en evaluatie competenties die deels vóór en deels na de cursus is ingevuld. Voeg de ingevulde STSV-RS s.v.p. als bijlage toe.

 

Supervisiecontract VSt

Een ingevuld supervisiecontract VSt van een oefensupervisant (mag anoniem) met daarin opgenomen SMART leerdoelen voor de supervisie adhv de STCS en de YSQ.

Cursuskalender

2509U-SU Supervisorencursus

12,5 uur
2 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
26-09-2025
14-11-2025

2603U-SU Supervisorencursus

12,5 uur
2 vrijdagen

Klassikaal

Schrijf in
20-03-2026
24-04-2026

2609U-SU Supervisorencursus

12,5 uur
2 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
25-09-2026
20-11-2026

Docenten*

Hélène Bögels

* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.