Groepsschematherapie adolescenten
Over deze cursus
In de groepsschematherapie voor adolescenten worden effectieve elementen uit groepsschematherapie gecombineerd met schematherapie voor adolescenten. Schematherapie voor adolescenten is al jaren een effectieve vorm van behandeling van hardnekkige klachtpatronen bij deze doelgroep. Groepsschematherapie heeft daarnaast ook haar effectiviteit bewezen in een grote, internationale studie (Arntz et al (2022)). Door adolescenten in een groepssetting te behandelen met schematherapie wordt de ervaren veiligheid vergroot door de onderlinge herkenning en onderlinge steun. Adolescenten geloven de feedback van leeftijdsgenoten meer dan die van therapeuten waardoor de groep fungeert als een ‘tweede ouder’. In de groepssetting kunnen tenslotte ook makkelijker meerdere deelnemers betrokken worden bij de oefeningen waardoor de effectiviteit van technieken als stoelentechniek vergroot wordt. In deze 4-daagse cursus leert u deze uitdagende maar heel effectieve vorm van behandelen, de groepsschematherapie voor adolescenten, eigen te maken.
Programma
Dag 1:
Inleiding GST bij adolescenten
Het starten van een groep:
- Veiligheid creëren
- Structuur bieden/groepsregels
Blije kind
Dag 2:
Van analyse naar behandelplan, en de fasen in GST
Werken met de modi in een groep
- Beschermende kanten
- Kwetsbare kind modus
Dag 3:
Ervaringsgerichte technieken in GST
- Imaginaire rescripting
- Kritische kant
- Gezonde kant
Dag 4:
Praktijktoets
Werken met de Boze kindmodus
Evaluatie
Doelstellingen
Aan het eind van de cursus heeft u geleerd hoe u een groepsschematherapie bij adolescenten kunt opzetten en uitvoeren. U heeft uw kennis van schematherapie bij adolescenten opgefrist en verdiept. Door de vele oefeningen gedurende de cursus bent u aan het eind ervaren in het:
- opzetten van groepstherapie bij adolescenten
- samenwerken met een co-therapeut in de groep
- creeren van veiligheid en verbondenheid binnen de groep
- toepassen van Limited reparenting in een groepssetting
- werken met de schemamodi met de hele groep
- toepassen van specifieke groepstechnieken
- versterken van gezonde modi binnen een groepsetting, zoals het doen van oefeningen voor het blij kind en het opbouwen gezonde kant (gezonde volwassene)
- hanteren van de verschillende behandelfasen in de groep
- betrekken van de ouders van de jongere bij de therapie
- toepassen van specifieke ervaringsgerichte groepsoefeningen
Voor wie is deze cursus bestemd?
Deze cursus is bestemd voor hulpverleners met een postdoctorale opleiding of vaktherapeuten (RVB), die werken met adolescenten met persoonlijkheidsstoornissen (in wording) en/of hardnekkige stemmings- en angststoornissen en die met groepen (gaan) werken.
U kunt deelnemen aan deze cursus wanneer u een geaccrediteerde basiscursus schematherapie (voor volwassenen of adolescenten) succesvol heeft afgerond.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
- VSt: Vereniging voor Schematherapie
- ISST: International Society for Schema Therapy
- VGCt : vervolgcursus
- FGzP : herregistratie KP
- NVO/NIP
- NVGP: modulaire cursus
- NVvP: wordt aangevraagd op verzoek
- Register Vaktherapeutische Beroepen
Literatuur
- Farrell, J.M., & Shaw, I.A. (2014). Schematherapie in de klinische praktijk. Een complete gids voor individuele, groeps-, en geïntegreerde behandeling voor schemamodi. Amsterdam, Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124365
- Genderen, H. van, & Arntz, A. (2010). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057123085
- Loose, C., Graaf, P., & Gerhard, Z. (2013). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124198
Uren studiebelasting
Houd rekening met 4 uur voorbereidingstijd per lesdag. Die voorbereiding bestaat uit het oefenen van het huiswerk uit de vorige bijeenkomst, het lezen van de opgegeven literatuur en het kiezen van casuïstiek voor de lesdag.
Toetsing
Op de ochtend van de laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist krijgt de gelegenheid om in een rollenspel van 10-15 minuten uw vaardigheden te tonen aan de hand van een casus die is opgesteld door de docenten.
De toetsingscriteria staan beschreven in het draaiboek en zullen verder worden toegelicht tijdens de cursus. Mocht het u niet lukken om uw vaardigheden in voldoende mate te demonstreren tijdens dit rollenspel, dan is er de mogelijkheid voor een herkansing. Die herkansing kan bestaan uit ofwel:
- een 2e rollenspel op dezelfde dag,
- een rollenspel wat samen met de docent gepland wordt op een nader te bepalen datum,
- het insturen van een opname van een behandelsessie met een eigen client.
Cursuskalender
2601U-GRad Groepsschematherapie adolescenten
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.