Schematherapie bij de Narcistische PS
Over deze workshop
Ontdek hoe je als therapeut effectief en met vertrouwen kunt werken met cliënten met narcistische trekken.
Cliënten met narcistische problematiek doen zelden spontaan een beroep op hulpverlening. Pas wanneer hun leven serieus onder druk komt te staan – bijvoorbeeld na een echtscheiding of verlies van werk – ontstaat er ruimte voor therapie. De behandeling van deze doelgroep vraagt echter om specifieke vaardigheden: de therapierelatie wordt vaak beïnvloed door dominante, egocentrische of ontwijkende copingmechanismen. De kans op voortijdige uitval is reëel, zeker als de therapeut onvoldoende zicht heeft op de onderliggende kwetsbaarheid van de cliënt én op zijn of haar eigen schema’s die geraakt kunnen worden.
In deze workshop verdiep je je in de dynamiek van narcisme en leer je hoe schematherapie effectief kan worden ingezet. Je krijgt handvatten om de complexiteit van de therapeutische relatie hanteerbaar te maken en leert hoe je op een zorgvuldige manier kunt aansluiten bij het kwetsbare deel van de cliënt. Wetenschappelijke inzichten en praktijkgerichte technieken vormen de rode draad in deze inspirerende dag.
Programma
Theoretische verdieping en praktische toepassing:
- Je maakt kennis met het modimodel voor narcisme (Young et al., Arntz & Jacob) en leert hoe veelvoorkomende schema’s, modi en copingstrategieën zich bij deze doelgroep manifesteren.
- Je leert hoe je een gedegen casusconceptualisatie opstelt en vertaalt naar een concreet behandelplan met aandacht voor structuur, fasering en duur.
- Je onderzoekt de valkuilen binnen de therapeutische relatie en leert deze hanteren met technieken zoals empathische confrontatie, limited reparenting en het stellen van grenzen.
- Je oefent met experiëntiële technieken die helpen contact te maken met het kwetsbare kind-deel van de cliënt, zoals stoelentechniek en imaginaire rescripting.
Doelstellingen
Na deze workshop:
- Ben je op de hoogte van de laatste inzichten over schematherapie bij narcisme
- Kun je narcisme conceptualiseren in termen van schema’s, modi en basisbehoeften
- Heb je een heldere structuur om de behandeling van narcisme vorm te geven
- Heb je geoefend met kenmerkende technieken zoals empathische confrontatie en limited reparenting
- Heb je meer vertrouwen in het hanteren van complexe therapeutische relaties
- Ben je beter toegerust om de uitdaging aan te gaan met deze bijzondere doelgroep
Voor wie is deze workshop bestemd?
Deze workshop is bedoeld voor therapeuten met basiskennis van schematherapie die hun expertise willen uitbreiden naar het werken met cliënten met narcistische problematiek. Voor deelname aan de workshop is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Basiscursus Schematherapie’ van 25 uur vereist.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
- VSt
- ISST
- VGCt: als nascholing herregistratie
- FGzPt: herregistratie KP
- Register Vaktherapeutische Beroepen
Literatuur
Behary, W. (2009). Waarom gaat het altijd over jou? Omgaan met narcisme en egocentrisme bij anderen. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
Young, J.E., Klosko, J.S., & Weishaar, M.E. (2005). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Zeigler-Hill, V., Green, B.A., Arnau, R.C., Sisemore, T.B., & Myers, E.M. (2011). Trouble ahead, trouble behind: Narcissism and early maladaptive schemas. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42, 96-103.
Bamelis, L. L. M., Evers, M. A. A., Spinhoven, P., & Arntz, A. (2014). Results of a multicenter randomized controlled trial of the clinical effectiveness of schema therapy for personality disorders. American Journal of Psychiatry, 171, 305-322.
Cramer, P. (2011). Young adult narcissism: A 20 year longitudinal study of the contribution of parenting styles, preschool precursors of narcissism, and denial. Journal of Research in Personality, 45, 19–28.
Sines, J., Waller, G., Meyer, C., & Wigley, L. (2008). Core beliefs and narcissistic characteristics among eating-disordered and non-clinical women. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 81, 121–129.
Het boek van Young is waarschijnlijk al in uw bezit. De artikelen leveren wij gratis via de website aan.
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 4 uur.
Toetsing
Op welke momenten en in welke vorm worden de competenties en leerdoelen van de cursisten getoetst?
Gedurende de workshop ontvangen cursisten tijdens en na afloop van de praktijkoefeningen permanent feedback.
Op wat voor manier geven de docenten feedback?
Zowel de overige deelnemers als de docent geven opbouwende feedback op zowel het hanteren van de concepten uit de schematherapie, het hanteren van de therapeutische relatie als ook het toepassen van de specifieke technieken die op deze dag besproken worden.
Wanneer is een cursist geslaagd voor de toets en wanneer is herkansing nodig en in welke vorm?
De cursist is geslaagd als hij/zij gedurende de dag voldoende blijk geeft van theoretische en praktische integratie van de cursus d.m.v. participatie aan en demonstratie tijdens de oefeningen.
Indien een cursist op onvoldoende wijze blijk kan geven van de theoretische en praktische integratie tijdens de oefeningen kan er besloten worden tot een aanvullende opdracht. Dat kan ofwel gebeuren door het opsturen van een opname van de toepassing van de schematherapie bij een depressieve client ofwel het opsturen een schriftelijke beschrijving van de schematherapeutische behandeling van een narcistische client. Bij positieve beoordeling ontvangt de betrokken cursist het certificaat.
Cursuskalender
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.