Basis & Vervolg cursus schematherapie Volwassenen
Over deze cursus
Deze cursus bevat zowel een basisgedeelte als een deel waarin meer verdieping van de geleerde kennis en vaardigheden wordt gezocht. In het basisdeel leert u de drie kernelementen van schematherapie te begrijpen en toe te passen:
1 de taal/concepten van basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi,
2 de therapeutische relatie van limited Reparenting,
3 een breed scala en gedragsmatige-, cognitieve, en ervaringsgerichte methoden en technieken.
In het meer gevorderde gedeelte wordt ingegaan op de toepassing van schematherapie bij cluster C stoornissen, narcisme en anti-sociale problematiek. Daarnaast wordt aandacht besteed aan specifieke onderwerpen als automutilatie en crisis.
Verder krijgt u in deze cursus de gelegenheid om de fase van de casusconceptualisatie to te passen bij een mede cursist.
Programma
Dag 1 Theorie en therapeutische relatie
Theorie, schema’s & copingstijlen
Casusconceptualisatie
Limited Reparenting:
- Zorg
- Richting geven
Dag 2 Theorie en therapeutische relatie
Schemamodi
Limited Reparenting:
- Empathische confrontatie
- Grenzen stellen
Schema interacties cliënt-therapeut
Dag 3 Methoden & technieken
Starten schematherapie
Behandelplan
Cognitieve technieken
Oefening in tweetallen
Dag 4 Methoden & technieken
Emotiegerichte Technieken:
- Imaginaire rescripting
- Stoelentechniek
Modusmodellen bij Cluster C-stoornissen
Oefening in tweetallen
Dag 5 Integratie onderdelen schematherapie
Emotiegerichte technieken
Behandeling Borderline PS:
- Onthechte Beschermer
- Kwetsbare Kind modus
Dag 6 Integratie onderdelen schematherapie
Borderline PS:
- Straffende Ouder modus
- Boze Kind modus
Narcistische PS:
- Zelfverheerlijker
Dag 7 Resterende onderwerpen en oefenen
Crisis, Suïcide & automutilatie
Midden-fase therapie: de Gezonde Volwassene
Oefenen vaardigheden
Gedragspatronen veranderen: toekomstgerichte imaginatie
Dag 8 Praktijktoets en afronding cursus
Praktijktoets
Opbouw therapie
J. Young aan het werk
Doelstellingen
Kennis
Aan het eind van de cursus heeft u kennis opgedaan van de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie, te weten:
De concepten (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
De therapeutische relatie van Limited Reparenting
De toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken
Vaardigheden
Aan het eind van de cursus weet u deze kenmerkende elementen toe te passen in de behandeling van cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere langdurende psychische stoornissen. Zo kunt u een casusconceptualisatie maken van uw cliënten, een behandelplan opstellen en de meest gebruikte methoden en technieken binnen schematherapie, zoals imaginaire rescripting en stoelentechniek, zelfstandig toepassen. U heeft dit alles geleerd in de behandeling van de borderline persoonlijkheidsstoornis maar u heeft ook geleerd hoe u schematherapie kunt toepassen bij Cluster C-stoornissen en narcisme.
Voor wie is deze cursus bedoeld?
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die het diploma van een academische masteropleiding in hun bezit hebben en één van de volgende kwalificaties:
· BIG-geregistreerde psychotherapeuten, gz-psychologen, (postmaster) orthopedagogen-generalist, klinisch psychologen en psychiaters óf;
· Leden van specialistische psychotherapieverenigingen óf;
· Kinder- en Jeugdpsychologen NIP/SKJ óf;
· Degenen die in opleiding zijn tot een van de hierboven genoemde kwalificaties.
Een voorwaarde voor deelname is het hebben van kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie bij syndroomstoornissen.
Accreditatie bij de volgende verenigingen
Accreditatie voor deze basiscursus wordt standaard aangevraagd bij de volgende verenigingen en tot dusver is accreditatie altijd toegekend:
Vereniging voor schematherapie (VSt)
International Society for Schema Therapy (ISST)
VGCt (als vervolgcursus)
FGzPt
Register Vaktherapeutische beroepen
VEN
NVvP; wordt opgevraagd op verzoek. Wilt u dit, neem contact met ons op.
Literatuur
Tijdens de cursus dient u de beschikking te hebben over de volgende boeken:
- Van Genderen, H. , Jacob, G. & Seebauer, L. (2023) Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen, Tweede geactualiseerde editie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds ISBN 9789057125898
- Van Genderen, H. & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Geheel herziene tweede editie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124853
- Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek) Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Tweede, ongewijzigde druk 2020. ISBN 9789036824408 (Of: eerste druk 2005, ISBN 9789031343355)
Verder dient un de beschikking te hebben over de volgende audiovisuele productie:
- ‘Schematherapie, stap voor stap’ (Van der Wijngaart, R. & Van Genderen, H., 2016).
Deze productie is verkrijgbaar op www.schematherapy.nl
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag) maximaal 5 uur.
Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie) maximaal 5 uur.
Bovengenoemd aantal uren is een ruimte schatting om te voorkomen dat de studiebelasting in de praktijk zwaarder valt dan verwacht.
Toetsing
1 Toetsing van opgedane kennis: casusconceptualisatie formulier en modusmodel maken.
In het onderdeel casusconceptualisatie gaan de deelnemers in vaste tweetallen aan de casusconceptualisatie werken, waarbij ieder in verschillende tweetallen de therapeut- en cliëntrol op zich neemt. Elke cursist is dus gedurende drie gesprekken ‘cliënt’ en brengt daar zijn/haar materiaal over zijn/haar eigen leven in. Bij de samenstelling van die tweetallen zal daarom rekening gehouden worden met eventuele wensen van deelnemers om niet de ‘therapeut’ of ‘cliënt’ van een bepaald iemand te zijn om privacy redenen. De drie gesprekken van het onderdeel casusconceptualisatie moeten resulteren in een casusconceptualisatieformulier en een modusmodel. Op deze wijze wordt getoetst of dit onderdeel voldoende beheerst wordt.
2 Toetsing van geleerde vaardigheden: Praktijktoets
De laatste dag wordt een praktijktoets gehouden. Elke cursist demonstreert zijn of haar vaardigheden met behulp van een rollenspel. Aan de hand van een casus, die is opgesteld door de docenten, speelt een aantal cursisten dezelfde cliënt en iedereen speelt om de beurt de therapeut.
Cursuskalender
2510U-BG Basis & Vervolg Schematherapie Volwassenen
2601U-BG Basis & Vervolgcursus schematherapie
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.