Basiscursus schematherapie adolescenten
Over deze cursus
Schematherapie heeft haar effectiviteit vooral bewezen in de toepassing bij volwassen cliënten. In de afgelopen jaren is er steeds meer ervaring en bewijs dat schematherapie ook effectief toegepast kan worden bij kinderen en adolescenten. De doelgroep biedt echter specifieke uitdagingen; hoe ga je om met de invloed van de ouders waar deze jonge cliënten nog vaak bij inwonen, hoe ga je om met loyaliteit richting de ouders, en hoe kan je schematherapie doen bij pubers die zo kunnen versmelten met hun beschermende copingmodi? In deze 4-daagse cursus leert u niet alleen over de 3 kernelementen van schematherapie (taal/concepten, de therapeutische relatie van Limited Reparenting, en de methoden en technieken) maar ook hoe u deze kunt toepassen in deze doelgroep van kinderen en adolescenten.
Programma
Dag 1:
- Theorie van schematherapie (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
- Hoe pas je deze concepten toe bij adolescenten
- Opsporen van schema’s middels een diagnostische imaginatie
- Casusconceptualisatie en modusmodel
Dag 2:
- Therapeutische relatie van limited reparenting, met o.a. empathische confrontatie en grenzen stellen
- Imaginaire rescripting
- Valideren van basisbehoeften van het Kwetsbare kind
Dag 3:
- Interpreteren en terugkoppelen van de vragenlijsten
- Stoelentechniek met een beschermer en kritische kant
- Werken met de Gezonde adolescent
Dag 4:
- Toetsing + bespreking casusconceptualisatie in kleine groepjes
- Gebruik van cognitieve technieken
- Werken met boosheid
Doelstellingen
Kennis
Aan het eind van de cursus heeft u geleerd wat de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie zijn, te weten:
- De concepten (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
- De therapeutische relatie van Limited Reparenting
- De toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken
U heeft ook geleerd hoe deze toe te passen bij kinderen en adolescenten.
Vaardigheden
Aan het eind van de cursus heeft u op een basaal niveau geleerd hoe u schematherapie toepast bij jongeren met langdurige klachten en zich ontwikkelende persoonlijkheidheidsproblematiek.
Voor wie is deze cursus bestemd?
Deze cursus is bedoeld voor hulpverleners met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater. Deze cursus is ook geschikt voor leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.
Heeft u een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, neem dan contact met ons op.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
- VSt: Vereniging voor Schematherapie
- ISST
- VGCt : vervolgcursus
- FGzP : herregistratie KP
- NVO/NIP
- NVvP: wordt aangevraagd op verzoek
- Register Vaktherapeutische Beroepen
- VEN
Literatuur
- Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek)Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Tweede, ongewijzigde druk 2020. ISBN 9789036824408 (Of: eerste druk 2005: ISBN 9789031343355)
- Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds ISBN 9789057124198
- Genderen, H. van, Jacob, G. & Seebauer, L. (2023 of 2012). Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds Eerste editie, 2012 ISBN 9789057125898. Geheel herziene tweede editie, 2023 ISBN 9789057124853
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag zal ongeveer 4 uur tijd kosten. Deze voorbereiding bestaat uit het oefenen van huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag.
Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie) bedraagt maximaal 5 uur.
Toetsing
In deze Basiscursus wordt met behulp van een schriftelijke opdracht de opgedane kennis getoetst. U wordt gevraagd een casusconceptualisatie te maken van een van uw cliënten aan de hand van het casusconceptualisatieformulier en het modus-model. U ontvangt uitgebreide schriftelijke feedback op deze opdracht.
Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, kunt u in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten terugvinden. U krijgt de gelegenheid de opdracht alsnog voldoende af te ronden. Deelnemers krijgen op dag 4 van de cursus de mogelijkheid de gemaakte toetsen met elkaar te bespreken en van elkaar (en de feedback van de docent) te leren.
Cursuskalender
2509U-BAad Basiscursus schematherapie voor Adolescenten
2509E-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten
2601U-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten
2609U-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten
2601E-BAad Basiscursus schematherapie voor Adolescenten
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.