Basiscursus schematherapie adolescenten

25 uur Adolescenten Basis Klassikaal 1095 euro

Over deze cursus

Schematherapie heeft haar effectiviteit vooral bewezen in de toepassing bij volwassen cliënten. In de afgelopen jaren is er steeds meer ervaring en bewijs dat schematherapie ook effectief toegepast kan worden bij kinderen en adolescenten. De doelgroep biedt echter specifieke uitdagingen; hoe ga je om met de invloed van de ouders waar deze jonge cliënten nog vaak bij inwonen, hoe ga je om met loyaliteit richting de ouders, en hoe kan je schematherapie doen bij pubers die zo kunnen versmelten met hun beschermende copingmodi? In deze 4-daagse cursus leert u niet alleen over de 3 kernelementen van schematherapie (taal/concepten, de therapeutische relatie van Limited Reparenting, en de methoden en technieken) maar ook hoe u deze kunt toepassen in deze doelgroep van kinderen en adolescenten.

Programma

Dag 1:

  • Theorie van schematherapie (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
  • Hoe pas je deze concepten toe bij adolescenten
  • Opsporen van schema’s middels een diagnostische imaginatie
  • Casusconceptualisatie en modusmodel

 

Dag 2:

  • Therapeutische relatie van limited reparenting, met o.a. empathische confrontatie en grenzen stellen
  • Imaginaire rescripting
  • Valideren van basisbehoeften van het Kwetsbare kind

 

Dag 3:

  • Interpreteren en terugkoppelen van de vragenlijsten
  • Stoelentechniek met een beschermer en kritische kant
  • Werken met de Gezonde adolescent

 

Dag 4:

  • Toetsing + bespreking casusconceptualisatie in kleine groepjes
  • Gebruik van cognitieve technieken
  • Werken met boosheid

Doelstellingen

Kennis

Aan het eind van de cursus heeft u geleerd wat de belangrijkste kenmerkende elementen van schematherapie zijn, te weten:

  • De concepten (basisbehoeften, schema’s, copingstijlen en modi)
  • De therapeutische relatie van Limited Reparenting
  • De toepassing van cognitieve-, emotiegerichte en gedragstechnieken

U heeft ook geleerd hoe deze toe te passen bij kinderen en adolescenten.

 

Vaardigheden

Aan het eind van de cursus heeft u op een basaal niveau geleerd hoe u schematherapie toepast bij jongeren met langdurige klachten en zich ontwikkelende persoonlijkheidheidsproblematiek.

Voor wie is deze cursus bestemd?

Deze cursus is bedoeld voor hulpverleners met een BIG-registratie als GZ-psycholoog, Orthopedagoog Generalist, Psychotherapeut, Klinisch Psycholoog of Psychiater. Deze cursus is ook geschikt voor leden van specialistische verenigingen die werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen en/of hardnekkige klachten. Ook degenen die in opleiding zijn tot deze registraties kunnen deelnemen. Een voorwaarde voor deelname is het hebben van enige kennis en vaardigheden van cognitieve gedragstherapie.

 

Heeft u een opleiding gevolgd die hier niet genoemd wordt, neem dan contact met ons op.

Accreditatie

De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):

  • VSt: Vereniging voor Schematherapie
  • ISST
  • VGCt : vervolgcursus
  • FGzP : herregistratie KP
  • NVO/NIP
  • NVvP: wordt aangevraagd op verzoek
  • Register Vaktherapeutische Beroepen
  • VEN

Literatuur

  • Young, J. E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E (2020 of 2005: beide edities zijn identiek)Schemagerichte therapie, Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Tweede, ongewijzigde druk 2020. ISBN 9789036824408 (Of: eerste druk 2005: ISBN 9789031343355)
  • Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds            ISBN 9789057124198
  • Genderen, H. van, Jacob, G. & Seebauer, L. (2023 of 2012). Patronen doorbreken, Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds  Eerste editie, 2012 ISBN 9789057125898. Geheel herziene tweede editie, 2023 ISBN 9789057124853

Uren studiebelasting

Voorbereiding per cursusdag zal ongeveer 4 uur tijd kosten. Deze voorbereiding bestaat uit het oefenen van huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag.

Schriftelijke toets (Uitwerken casusconceptualisatie) bedraagt maximaal 5 uur.

Toetsing

In deze Basiscursus wordt met behulp van een schriftelijke opdracht de opgedane kennis getoetst. U wordt gevraagd een casusconceptualisatie te maken van een van uw cliënten aan de hand van het casusconceptualisatieformulier en het modus-model. U ontvangt uitgebreide schriftelijke feedback op deze opdracht.

Wanneer de opdracht als niet voldoende wordt beoordeeld, kunt u in deze schriftelijke feedback specifieke verbeterpunten terugvinden. U krijgt de gelegenheid de opdracht alsnog voldoende af te ronden. Deelnemers krijgen op dag 4 van de cursus de mogelijkheid de gemaakte toetsen met elkaar te bespreken en van elkaar (en de feedback van de docent) te leren.

Cursuskalender

2509U-BAad Basiscursus schematherapie voor Adolescenten

25 uur
4 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
05-09-2025
26-09-2025
10-10-2025
21-11-2025

2509E-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten

25 uur
4 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
12-09-2025
03-10-2025
31-10-2025
28-11-2025

2601U-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten

25 uur
4 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
09-01-2026
06-02-2026
06-03-2026
03-04-2026

2609U-BAad Basiscursus schematherapie adolescenten

25 uur
4 vrijdagen
Klassikaal

Schrijf in
04-09-2026
02-10-2026
30-10-2026
20-11-2026

2601E-BAad Basiscursus schematherapie voor Adolescenten

25 uur
4 woensdagen
Klassikaal

Schrijf in
07-01-2026
04-02-2026
04-03-2026
01-04-2026

Docenten*

Marjolein van Wijk-Herbrink

* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.