Ouders met jonge kinderen (0-5 jaar)
Over deze workshop
De geboorte van een kind is ingrijpend en intens – prachtig én confronterend tegelijk. De realiteit blijkt vaak weerbarstiger dan het romantische plaatje. Juist in deze kwetsbare periode kunnen vroegkinderlijke schema’s en hechtingsdynamieken opnieuw geactiveerd worden.
De komst van een baby doet een sterk beroep op het reflectief vermogen van de ouder – of in schematherapie-termen: het functioneren vanuit de gezonde volwassene modus. Ouders die in staat zijn hun eigen emoties te reguleren en sensitief te reageren op hun kind, creëren een veilige basis voor hechting en ontwikkeling. Maar als ouders overprikkeld, uitgeput of geraakt worden in hun eigen oude pijn, kan het moeilijk zijn om die gezonde volwassene aan te blijven spreken.
Het gedrag van een temperamentvolle baby of peuter – veel huilen, onregelmatig slapen of eten – kan eerder schema’s activeren dan dat het lukt om het kind écht te zien. Op zulke momenten kan een ouder overspoeld raken en moeite hebben om afgestemd en sensitief te reageren. Dit ondermijnt het ouderlijk reflectief functioneren en heeft op termijn invloed op zowel de ouder-kindrelatie als de emotionele ontwikkeling van het kind.
Het goede nieuws: interventies gericht op het versterken van het reflectief vermogen van ouders hebben een positief effect op de ouder-kindverbinding én op de klachten van ouder en kind. Schematherapie voor ouders is daarbij een krachtig instrument om intergenerationele patronen te doorbreken.
In deze tweedaagse workshop leer je hoe je ouders helpt hun eigen modi en schema’s te herkennen, hoe die doorwerken in het ouderschap en hoe zij leren reageren vanuit hun gezonde volwassene. Zo worden zij beter in staat hun eigen emoties te reguleren en sensitief te reageren op de behoeften van hun kind – en daarmee ontstaat ruimte voor co-regulatie, hechting en groei.
Programma
De workshop combineert theorie, casuïstiek en veel praktijkgericht oefenen. Je leert specifieke experiëntiële technieken inzetten om ouders te begeleiden bij het herkennen van schema’s en modi, en het vergroten van hun reflectief vermogen.
Dag 1
- Kennismaking
- Theoretisch kader: schematherapie voor ouders
- De schemamodi-interactiecirkel
- Groepsimaginatie: affectbrug naar interactie met het kind
- Oefeningen rond het ‘blije kind’
- Theorie over emotiecoaching
- Oefenen in tweetallen: instappen in de gezonde volwassene met het kind
Dag 2
- Bespreking ervaringen Dag 1
- ‘Knuffelanamnese’
- Blije kind-oefeningen (vervolg)
- Schematherapie tijdens de zwangerschap
- Imaginatie: verbinding maken met de baby in de buik
- Theorie en interventies rond de partnerrelatie en schematherapie
Doelstellingen
Na afloop van deze tweedaagse workshop (12 uur) kun je:
- Ouders begeleiden in het vergroten van hun reflectief vermogen;
- Cognitieve én experiëntiële interventies toepassen op de ouder-kind interactie (zoals de schemamodi-interactiecirkel);
- Ouders helpen emoties te reguleren tijdens stressvolle momenten met hun kind;
- Bewustwording stimuleren van parallelprocessen tussen het kwetsbare kind in henzelf en hun eigen kind;
- Interventies inzetten in partnergesprekken, gericht op modi en hechting;
- Schematherapie toepassen in de zwangerschap, inclusief verbeeldingsoefeningen en hechtingsbevordering.
Voor wie is deze workshop bestemd?
Voor professionals die reeds een geaccrediteerde basiscursus schematherapie van minimaal 25 uur hebben afgerond.
Bekijk www.schematherapie.nl voor erkende opleidingen.
Accreditatie
Accreditaties toegekend of in aanvraag bij:
- ISST
- VSt
- VGCt
- FGzPt
- NIP/NVO
Literatuur
Schuiling, E. & Roelofs, J. (2025). Handleiding schematherapie voor ouders en het jonge kind. Uitgeverij BSL Media & Learning. ISBN 9789036831253
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag (huiswerk, literatuur, casusselectie): maximaal 4 uur
Deze schatting is ruim genomen om overbelasting in de praktijk te voorkomen.
Toetsing
De leerdoelen en competenties worden getoetst tijdens en na de praktijkoefeningen. Zowel de docent als medecursisten geven feedback op:
- Technische vaardigheden
- Hanteren van de therapeutische relatie
Een deelnemer is geslaagd als hij/zij laat zien de theoretische en praktische onderdelen van de workshop te integreren in de oefeningen. Bij onvoldoende integratie volgt een herkansing via rollenspel of het insturen van een opname van een sessie met een cliënt.
Bij positieve beoordeling ontvang je het certificaat.
Cursuskalender
2604U- OJKAD Workshop ‘Ouders met jonge kinderen (0-5 jaar)’
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.