Casusconceptualisatie

6,25 uur Volwassenen Gevorderd Klassikaal

Over deze cursus

De casusconceptualisatie vormt het fundament van een effectieve schematherapie. In deze essentiële fase worden de klachten en problemen van de cliënt vertaald naar de taal van schematherapie: onvervulde basisbehoeften, disfunctionele schema’s, copingstijlen en modi. De casusconceptualisatie is daarmee niet alleen een diagnostisch hulpmiddel, maar ook de basis voor een doelgericht en effectief behandelplan.

In de afgelopen jaren heeft het schematherapiemodel zich verder ontwikkeld. Zo zijn er nieuwe basisbehoeften en schema’s toegevoegd, is er meer aandacht voor positieve schema’s, zijn copingstijlen hernoemd en neemt het aantal herkende modi verder toe. Ook groeit het besef dat een goed behandelplan meer is dan een richting: het vraagt om een duidelijke tijdsplanning, fasering en evaluatiecriteria.

Tijdens deze verdiepingsdag frissen we de bestaande kennis rondom casusconceptualisatie op én brengen we je op de hoogte van de nieuwste inzichten. We besteden aandacht aan:

  • de meest recente theoretische ontwikkelingen;
  • het effectief structureren van de casusconceptualisatiegesprekken;
  • het opstellen van een gefaseerd behandelplan met concrete doelen en evaluatiemomenten.

De dag heeft een dynamisch en praktijkgericht karakter, met een afwisseling van theoretische input, demonstraties en actieve oefening.

Programma

  • Recente nieuwe ontwikkelingen in de theorie en concepten binnen schematherapie
  • Oefenen met het opstellen van een geïntegreerd schema/modus model
  • Nieuw internationaal casusconceptualisatieformulier
  • Hoe doe je een sessie in de casusconceptualisatie
  • Opstellen van een behandelplan op grond van de analyses

Doelstellingen

Aan het eind van de workshop:

  • Ben je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van de theoretische concepten binnen schematherapie en heb je kennis opgedaan van de nieuwe basisbehoeften, schema’s en namen van copingstijlen
  • Heb je reeds bestaande vaardigheden in het opstellen van een modusmodel kunnen verdiepen en heb je inspiratie opgedaan voor variaties van modusmodellen
  • Heb je inzicht in het internationale casusconceptualisatieformulier
  • Heb je reeds aanwezige vaardigheden in de gespreksvoering ten behoeve van de casusconceptualisatie kunnen verdiepen
  • Heb je reeds bestaande vaardigheden in het identificeren en differentiëren van verschillende modi kunnen verdiepen
  • Heb je meer inzicht verkregen en vaardigheden opgedaan in de wijze waarop een behandelplan opgesteld dient te worden

 

Voor wie is deze workshop bestemd?

Schematherapeuten die hun kennis van de theoretische uitgangspunten en hun vaardigheden in het formuleren van een casusconceptualisatie willen opfrissen.

Voor deelname aan de opfrisdag ‘De casusconceptualisatie’ is minimaal een geaccrediteerde (succesvol afgeronde) cursus ‘Schematherapie Basis’ van 25 uur vereist.
Kijk op www.schematherapie.nl voor de cursussen die geaccrediteerd zijn.

Accreditaties

De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):

  • VGCt: als nascholing herregistratie
  • FGzPt: herregistratie KP
  • VSt: Vereniging voor Schematherapie

Literatuur

Creatieve technieken in schematherapie. Innovatie en nieuwe inzichten voor de klinische praktijk. Heath, G., & Startup, H. (Red.) (2020). 1 Tara Cutland Green and Anna Balfour Assessment en casusconceptualisatie in schema therapie. p.5-29 25 p.

Arntz, A., Rijkeboer, M., Chan, E. et al. Towards a Reformulated Theory Underlying Schema Therapy: Position Paper of an International Workgroup.Cognitive Therapy and Research (2021)

Van der Wijngaart, R. (2021). Behandeling van een afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis. In: Casusboek Schematherapie, BSL

Toetsing

Op welke momenten en in welke vorm worden de competenties en leerdoelen van de cursisten getoetst?

Gedurende de dag ontvangen cursisten aansluitend op de praktijkoefeningen permanent feedback.

 

Op wat voor manier geven de docenten feedback?

De docent geeft zowel feedback op individueel als op groepsniveau.

 

 

Cursuskalender