Blije, vrije kind

6,25 uur Volwassenen Gevorderd Klassikaal 275

Over deze workshop

Het Vrije Kind – ook wel het Blije Kind genoemd – is een bron van plezier, vitaliteit, relativering en gezonde rebellie. In therapie wordt deze kant van de cliënt nog te vaak overgeslagen of slechts terloops genoemd, terwijl juist deze modus een krachtig tegenwicht biedt aan de zwaarte van disfunctionele modi en heftige emoties.

Bij veel cliënten is deze modus onvoldoende ontwikkeld. In hun jeugd stond overleven centraal en was er weinig ruimte voor speelsheid, autonomie en genieten. Juist daarom is het essentieel om in schematherapie ook aandacht te hebben voor het vrijmaken en versterken van deze positieve, levenslustige kant.

Maar hoe doe je dat zónder dat het geforceerd of kinderachtig aanvoelt?

In deze inspirerende workshop leer je hoe je het Vrije Kind een plek geeft in de behandeling. Je onderzoekt de functie van speelsheid en plezier als vorm van emotieregulatie en herstel, en ontdekt hoe jij als therapeut de spontane kant van je cliënt – én jezelf – kunt aanboren en versterken.

Met behulp van heldere theorie, praktijkdemonstraties en ervaringsgerichte oefeningen leer je hoe je de kracht van het Vrije Kind concreet kunt inzetten in alle fasen van de behandeling.

Programma

I. Introductie

  • Welkom en praktische zaken
  • Voorstellen via je eigen Vrije Kind
  • Wat is het Vrije/Blije Kind? Eerste verkenning binnen schematherapie
  • De therapeutische houding: het Vrije Kind faciliteren

II. Vrije Kind door de fasen van behandeling

  • Hoe komt het Vrije Kind tot uitdrukking in de verschillende fasen?
  • Imaginatieoefeningen: kennismaken met je eigen Vrije Kind

III. Theoretische verdieping

  • Het belang van het Vrije Kind
  • Wat zegt de wetenschap en wat leren we van andere stromingen?
  • De rol van spel als krachtbron en vorm van emotieregulatie
  • Meer dan bellenblazen: het Vrije Kind als rebel, als creatieve tegenhanger van veeleisende modi

IV. Technieken

  • Stoelentechniek met het Vrije Kind versus de Veeleisende Modus en de Gezonde Volwassene

V. Schatkist aan oefeningen

  • Oefeningen voor binnen en buiten de sessie
  • Ervaringsgerichte uitwisseling via symbolen

Doelstellingen

Na afloop van deze workshop:

  • Heb je als deelnemer concrete handvatten om het Vrije Kind op een natuurlijke manier in te passen in je sessies;
  • Weet je hoe deze modus kan bijdragen aan het versterken van emotieregulatie, creativiteit en autonomie bij je cliënt;
  • Ben je geïnspireerd om het speelse, spontane en vrije deel van je cliënten én van jezelf actief in te zetten in therapie.

Voor wie is deze workshop bestemd?

Voor therapeuten die het belang van positieve modi (opnieuw) willen verkennen en versterken in hun werk.

Voor deelname is een succesvol afgeronde geaccrediteerde ‘Schematherapie Basis’-cursus (25 uur) vereist.

Accreditatie

Wordt aangevraagd bij:

  • VSt (Vereniging voor Schematherapie)
  • VGCt (nascholing herregistratie)
  • FGzPt (herregistratie KP)
  • ISST
  • Register Vaktherapeutische Beroepen (alleen op aanvraag)

Literatuur

  • Haeyen, S. (red.) (2022). Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie. BSL
  • Shaw, I. (2022). Spontaniteit en spel in schematherapie. In Heath & Startup (red.), Creatieve technieken in schematherapie
  • Lockwood, G. & Shaw, I. (2012). Schema Therapy and the Role of Joy and Play. In Van Vreeswijk et al. (red.), The Wiley Blackwell Handbook of Schema Therapy
  • Factsheet over positieve schema’s in schematherapie

Uren studiebelasting

Voorbereiding: maximaal 3 uur (lezen literatuur, casus selecteren)

Toetsing

Cursisten ontvangen doorlopend constructieve feedback tijdens en na de praktijkoefeningen.

Bij actieve deelname en integratie van het geleerde ontvang je het certificaat.

Cursuskalender

Docenten*

Chris Korevaar
Natalie van Oort

* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.