Schematherapeutische systeemtherapie
Over deze workshop
Binnen de schematherapie voor kinderen en jongeren groeit het besef dat oudersystemen onmisbaar zijn in effectieve behandeling. Want hoewel veel ouders weten hoe opvoeding ‘zou moeten’, lukt het in de praktijk vaak niet om op die manier te reageren – zeker niet wanneer het gedrag of de emotie van hun kind raakt aan eigen oude pijn.
Een teruggetrokken of juist opstandige puber kan een schema of modus bij de ouder activeren, waardoor de ouder tijdelijk niet in staat is om te reageren vanuit de Gezonde Ouder-modus. Hierdoor ontstaan botsingen of parallelprocessen tussen ouder en kind – schema’s en modi die elkaar onder druk versterken in plaats van verzachten.
In deze tweedaagse workshop leer je hoe je met behulp van de modusinteractiecirkel zicht krijgt op die onderlinge dynamiek. Je leert hoe je ouders kunt begeleiden in het herkennen van hun eigen schema’s en modi, en hoe zij leren om sensitiever te reageren op de behoeften van hun kind. Daarbij is aandacht voor het werken met ouders in hun eigen kwetsbaarheid – want ook hun onvervulde behoeften verdienen ruimte en erkenning binnen de behandeling.
Programma
Tijdens deze praktijkgerichte workshop werk je aan de volgende onderdelen:
- De modusinteractiecirkel: inzicht krijgen in hoe modi van kind én ouder elkaar triggeren
- Interventies gericht op de schema’s en modi van de ouder
- Interventies vanuit de ouder naar het kind: hoe ouders alsnog kunnen reageren op onvervulde behoeften
- De therapeutische relatie in ouderschematherapie: balans tussen zorg, begrenzing en erkenning
De nadruk ligt op experiëntiële schematherapeutische vaardigheden: imaginaties, stoelenwerk en het begeleiden van ouders bij het reflecteren op eigen en andermans innerlijke delen.
Voor wie is deze workshop bestemd?
Deze workshop is bedoeld voor therapeuten die met ouders én kinderen werken, en die systemisch willen leren kijken en interveniëren vanuit de schematherapie.
Voor deelname is een afgeronde geaccrediteerde basiscursus schematherapie (25 uur) of basiscursus schematherapie voor adolescenten vereist.
Basiskennis van de systeemtheorie wordt verondersteld.
Accreditatie
Accreditaties toegekend bij:
- VGCt – nascholing herregistratie
- FGzPt – herregistratie KP
- NIP / NVO
- VEN
- NVRG
- VSt – Vereniging voor Schematherapie
Literatuur
- Loose, C., De Graaf, P. & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124198
- Roelofs, J., Van Wijk-Herbrink, M. & Boots, M. (2020). Toegepaste schematherapie bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. ISBN 9789036825276
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag: maximaal 4 uur (lezen van literatuur, voorbereiden van casuïstiek of huiswerkopdrachten)
Toetsing
Gedurende beide dagen wordt actief geoefend met directe feedback tijdens en na praktijkoefeningen. Zowel de docent als mededeelnemers geven feedback op:
- De inhoudelijke toepassing van schematherapieprincipes
- Het hanteren van de therapeutische relatie in ouder-kindwerk
- De inzet van experiëntiële technieken
De deelnemer laat in de oefeningen zien dat theorie en praktijk op integratieve wijze worden toegepast. Bij onvoldoende integratie volgt een aanvullende opdracht, zoals:
- Het opsturen van een opname van een sessie met een cliënt, of
- Een schriftelijke reflectie op de interventies binnen een ouder-kindbehandeling
Bij positieve beoordeling ontvang je een certificaat van deelname.
Cursuskalender
2609U-SYS Workshop ‘Schematherapeutische systeemtherapie/ systemische schematherapie’
2509U-SYS Workshop ‘Schematherapeutische systeemtherapie/ systemische schematherapie’
Wachtlijst aanmelding
Volgeboekt
Docenten*
Marian Blokland
Esra Schuiling-Kayihan
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.