Workshop Chronische depressies
Inhoud van cursus
Nieuwe handvatten voor een hardnekkige klacht.
Hoewel cognitieve gedragstherapie vaak effectief is bij depressieve klachten, blijkt in de praktijk dat slechts 40–50% van de cliënten volledig klachtenvrij raakt. Daarnaast ontwikkelt een aanzienlijk deel (5–20%) een chronische, therapieresistente vorm van depressie. Juist deze groep vraagt om een andere benadering. Veel therapeuten ervaren bij deze cliënten gevoelens van machteloosheid of ontmoediging.
Schematherapie biedt bij uitstek een raamwerk voor het werken met diepgewortelde patronen, waar traditionele behandelmethoden tekortschieten. In toenemende mate blijkt dat schematherapie ook effectief is bij chronische depressie, en inmiddels is er ruime ervaring opgebouwd met deze aanpak.
In deze workshop leer je hoe je depressie kunt conceptualiseren in termen van modi, schema’s en onvervulde basisbehoeften. Je krijgt concrete handvatten voor het toepassen van schematherapeutische technieken bij depressieve cliënten. We werken met speelse en ervaringsgerichte oefeningen — zodat je als therapeut leert omgaan met de zwaarte van het thema zonder erdoor overgenomen te worden.
Programma
Inhoudelijke thema’s:
- Het begrijpen van chronische depressie vanuit het modimodel
- Contact leren maken met de basisbehoeften van depressieve cliënten
- Inzetten van de stoelentechniek bij veeleisende of kritische modi
- Versterken van de Gezonde Volwassene-modus met behulp van imaginatie-oefeningen
- Gebruik van experiëntiële technieken om passiviteit en emotionele terugtrekking te doorbreken
Doelstellingen
Na afloop van de workshop:
- Ben je op de hoogte van de actuele wetenschappelijke inzichten over schematherapie bij (chronische) depressie
- Is je bestaande kennis van schematherapie opgefrist en verdiept
- Kun je depressie duiden en behandelen in termen van modi, schema’s en basisbehoeften
- Kun je een behandelplan opstellen met aandacht voor duur, structuur en fasering
- Heb je geoefend met technieken zoals stoelentechniek, imaginatie en zelfexpressie
- Heb je meer vertrouwen ontwikkeld in het zelfstandig toepassen van schematherapie bij deze doelgroep
Voor wie is deze workshop bestemd?
Deze workshop is bedoeld voor therapeuten die eerder een geaccrediteerde basiscursus Schematherapie (25 uur) hebben afgerond – voor volwassenen of adolescenten – en hun vaardigheden willen verdiepen in het werken met cliënten met (chronische) depressie.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend of in aanvraag (eerder toegekend):
- ISST
- VSt: Vereniging voor Schematherapie
- VGCt: als nascholing herregistratie
- FGzPt: herregistratie KP
- Register Vaktherapeutische Beroepen
Literatuur
Renner, F., Arntz, A., Leeuw, I., & Huibers, M. (2013a). Treatment for chronic depression using schema therapy. Clinical Psychology Science and Practice, 20, p. 166–180
Renner, F., Arntz, A., Peeters, F. P., Lobbestael, J., & Huibers, M. J. (2016). Schema therapy for chronic depression: Results of a multiple single case series. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 51, p. 66–73
Renner, F., DeRubeis, R., Arntz, A., Peeters, F., Lobbestael, J., Huibers, M.J.H. (2018). Exploring mechanisms of change in schema therapy for chronic depression. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 58 (2018), p. 97-105
Wheatley, J., Hackmann, A. (2011). Using imagery rescripting to treat major depression: theory and practice. Cogn. Behav. Pract., 18 (2011), p. 444-453
Uren studiebelasting
Voorbereiding per cursusdag (oefenen huiswerk vorige bijeenkomst, lezen literatuur, casuïstiek kiezen voor de lesdag): maximaal 4 uur.
Toetsing
Op welke momenten en in welke vorm worden de competenties en leerdoelen van de cursisten getoetst?
Gedurende de workshop ontvangen cursisten tijdens en na afloop van de praktijkoefeningen permanent feedback
Op wat voor manier geven de docenten feedback?
Zowel de overige deelnemers als de docent geven opbouwende feedback op zowel het hanteren van de concepten uit de schematherapie, het hanteren van de therapeutische relatie als ook het toepassen van de specifieke technieken die op deze dag besproken worden.
Wanneer is een cursist geslaagd voor de toets en wanneer is herkansing nodig en in welke vorm?
De cursist is geslaagd als hij/zij gedurende de dag voldoende blijk geeft van theoretische en praktische integratie van de cursus d.m.v. participatie aan en demonstratie tijdens de oefeningen.
Indien een cursist op onvoldoende wijze blijk kan geven van de theoretische en praktische integratie tijdens de oefeningen kan er besloten worden tot een aanvullende opdracht. Dat kan ofwel gebeuren door het opsturen van een opname van de toepassing van de schematherapie bij een depressieve client ofwel het opsturen een schriftelijke beschrijving van de schematherapeutische behandeling van een depressieve client. Bij positieve beoordeling ontvangt de betrokken cursist het certificaat.
Cursuskalender
2511U-CD Workshop Chronische depressies
Docenten*
* Per cursuseditie geven slechts enkelen van deze docenten de cursus. Welke docenten jouw cursuseditie geven, worden na inschrijving bekend gemaakt in de documentatie van je cursusmateriaal. Dit kan altijd nog wijzigen.